پیمایش مسیر میغان به الستان

منطقه ییلاقی پاکندس یکی از مراکز گردشگری استان گلستان به شمار می رود و هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به سمت خود فرا می خواند . مراتع سرسبز پاکندس در شمال فارسیان فرنگ می باشد . در اطراف پاکندس ، گول قره کله ، لته نوروزعلی ، غار هفت خانه سیجان ؛ برج خدا ؛ تالاب شقلی آباد ؛ آبشارهای فصلی پاکندس و کوه چماز قرار دارد . هدف ما در این برنامه دیدن تالاب شقلی آباد بود که باید از کنار گول قره کله عبور می نمودیم . برای رسیدن به تالاب شقلی آباد می توان از دو مسیر جنگل و یا جاده اقدام کرد که هر دو مسیر حدود نیم ساعت از گول قره کله فاصله دارد . ما ابتدا از پاکندس به سمت گول قره کله روانه شدیم و سپس از جنگل به تالاب شقلی آباد رسیدیم . پس از دو ساعت استراحت و صرف ناهار در کنار تالاب شقلی آباد از مسیر جاده به سمت پاکندس برگشتیم. سال گذشته گروه کوهنوردی ما از روستای چقر به سمت تالاب شقلی آباد برنامه ای در فصل زمستان اجرا نمود که این مسیر هم زیبایی بی نظیری دارد . اگر بخواهید مسیر ساده ای را برای دیدن تالاب انتخاب کنید ؛ جاده بهترین گزینه می باشد . پیمایش 13 کیلومتر ما از ساعت 6 صبح شروع و در ساعت 2 بعدازظهر به پایان رسید . برای دیدن تالاب شقلی آباد می توان از لته نوروزعلی ؛ روستای سیجان ؛ روستای لوه و روستای چقر برنامه ریزی کرد که همه این مسیرها طولانی بوده و با توجه به زمان بهترین فصل پیمایش از این مناطق تابستان می باشد . شرکت کنندگان :علی شاه محمدی ( راهنما ) - حمید روحانی - محمد محمدزاده - حاج برات عفت پرست - کاظم عفت پرست - حاج ابوالفضل ناصری زاده - ابوالفضل محمد زاده ( اولین برنامه آقا ابوالفضل ) پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب
ما را در سایت پیمایش مسیر میغان به الستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 17 تاريخ : يکشنبه 14 آبان 1402 ساعت: 12:22

روز جمعه 21 مهرماه 1402 طبق تصمیم قبلی با تعدادی از دوستان به روستای بش اویلی رفتیم . از روستای بش اویلی میتوان چندین برنامه جنگلنوردی را برنامه ریزی کرد . مسیرهای پیمایشی از بش اویلی به آبشارهای لوه ، لته نوروز علی فارسیان ، دره سرکمر کندسکوه ؛ مرداب شقلی آباد ، گول قره کله ؛ پاکندس ؛ دشت شاد ، دره اشکان ؛ صادق آباد ، آبشارهای کرنگ کفتر ، غار هفت خان سیجان و چشمه لال می باشد . ما این مسیر را از کنار پاکوبی در غرب چشمه لال شروع نمودیم و پس از 7 کیلومتر به سمت جنوب شرقی به دره سرکمر رسیدیم .دره سرکمر کندسکوه فقط از شرق جاده جنگلبانی لوه و بالای زمین های کشاورزی دره اشکان قابل دسترس است . تنها یک راه مال رو در نزدیکی اشکان شما را به دره هدایت می نماید . در زمان بارندگی مسیر بسیار لغزنده و خطرناک می باشد . در ساعت 12 از بالای دره سرکمر به سمت دره اشکان رفتیم و پس از طی 14 کیلومتر از مسیر دره اشکان به چشمه لال و روستای بش اویلی رسیدیم .دوستان من در این برنامه :علی شاه محمدی ( راهنما ) - احمد کولف - محمد تقی زاده - محسن جقعطایی - محمد زاده - حمید روحانی - حمزه ترابی پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 95 تاريخ : سه شنبه 2 آبان 1402 ساعت: 23:10

طبق تصمیم قبلی در تاریخ 10 شهریور 1402 به روستای ازداران در شهرستان مینودشت رفتیم . ارتفاع این روستا 945 متر است و روستاهای ساسنگ و امام عبدالله از همسایگان ازداران می باشند . از ازداران میتوان برنامه های زیادی را طراحی نمود که بهترین برنامه برای کوهنوردان , پیمایش ازداران به قلعه قافه و یال تخت است .روبارو منطقه ای در دره بلم جرک است که قبلا در آن زندگی وجود داشته و امروزه فقط سنگ چینی از مکان ها یا درختانی کاشته شده , باقی مانده است . از روستای بلم جرک تا روبارو و چشمه ملک پاکوب است ولی به علت کمی تردد کوهنوردان گمنام باقی مانده و اطلاعات زیادی وجود ندارد . چشمه های متعددی در این دره است که زیبایی دلنشینی را به آن داده . هدف ما دیدن دره روبارو و چشمه ملک بود و این مسیر را از سمت ازدارن از قبل برنامه ریزی نمودیم .ساعت پنج و نیم صبح به همراه دوستانم از گنبد وارد ازدارن شدیم . از چندین دو راهی و زمین های کشاورزی عبور نموده و به سمت جنوب غربی رفتیم . شیب بسیار ملایمی ما را به یک سه راهی می رساند . سمت چپ به سمت تخت و راست به سمت قلعه قافه می رود . دو چشمه خشک شده در نزدیکی این سه راهی به چشم میخورد که امیدواریم با بارش باران جان تازه ای به خود بگیرد .وارد مسیر قلعه قافه شدیم و پس از نیم ساعت از یک پاکوب خیلی ضعیف به سمت دره روبارو رفتیم . شیب زیادی دارد ولی کم کم شیب ملایم شده و بین دو چشمه ملک و چشمه روبارو قرار گرفتیم . رودخانه ای کم آب در کف دره جاری است و تصمیم گرفتیم 400 متر راه را برگردیم تا کنار چشمه ملک استراحت کنیم . خدا رو شکر چشمه آب دارد ولی مسیر چشمه تغییر کرده بود که با دوستان دوباره آن را بازسازی نمودیم .پس از دو ساعت استراحت به سمت شمال شرق وارد پاکوب شدیم . این پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب
ما را در سایت پیمایش مسیر میغان به الستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 21 تاريخ : چهارشنبه 29 شهريور 1402 ساعت: 17:28

روز جمعه 27 مرداد 1402 برای راهنمای مسیر ترسه به نرسه با گروه همنورد سلام گنبد به روستای ترسه رفتیم . ساعت 6 صبح از روستای ترسه حرکت را به سمت جنوب شرقی آغاز نمودیم در واقع این همان مسیر بوقوتو از مسیر تیرسنگ می باشد .در دره گرآو ؛ چشمه و غار گرآو زیبایی دلنشینی را به این منطقه داده و علاقمندان زیادی را به این طبیعت سرسبز هر هفته روانه می نماید . ابتدای مسیر از ترسه تا زیر شن اسکی بوقوتو پاکوبی مشخص دارد . از ادامه مسیر قله بوقوتو خارج و باید به سمت چپ دره حرکت نمایید .پاکوبی مالرو شما را به سمت قله خوجه قنبر می رساند . در این منطقه دره های زیادی به سمت قله تماشگر و قله خوجه قنبر وجود دارد که اگر برای بار اول وارد آنجا شوید احتمال گم شدن زیاد است . ساعت 11 وارد دره گرآو شدیم . از چشمه و غار بازدید کردیم و پس از صرف ناهار در ساعت 2 از مسیر رودخانه به ابتدای زمین های کشاورزی رسیدیم و سپس پس از طی 10 کیلومتر پیمایش جنگلی وارد روستای نرسه شدیم .از پسرهای عزیزم ابوالفضل و محمد که همراه من در این برنامه بودند تشکر می نمایم و برای آن عزیزان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم ...شرکت کنندگان :آقایان : علی شاه محمدی ( راهنما ) - احمد کولف ( مسئول فنی ) - شیردل - دکتر امینی - حمزه ترابی - سوسرایی - ابراهیمی - کوهی - امانی - جمالی - حمید روحانی - سیدرضا حسینی بای 2 نفر - محمد شاه محمدی - ابوالفضل شاه محمدیخانم ها : سیما ناب ( سرپرست ) - فاطمه شاه محمدی - سوسرایی ( جلودار ) - جمالی - ابراهیمی - عرب - کیا - نوروزی - میرزاخانی پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 24 تاريخ : پنجشنبه 16 شهريور 1402 ساعت: 2:47

روز جمعه 3 شهریور 1402 ساعت 5 صبح از گنبد به سمت شهرستان رامیان رفتیم . ساعت 6 صبح پس از رسیدن به نیلبرگ رامیان ء حرکت را شروع نمودیم . مسیر تا دوراهی روستای نعیم آباد و دزدک تراکتور رو است . با رسیدن به اولین دو راهی به سمت چپ رفتیم و پس از 3 کیلومتر پیاده روی در جاده خاکی به روستای دزدک در جنوب شرقی رامیان رسیدیم . در روستای دزدک چشمه های زیادی وجود دارد ولی به علت خشکسالی کم آب هستند یا خشک شده اند . کنار یکی از همین چشمه ها در انتهای روستای دزدک استراحت نمودیم و پس از صرف صبحانه راه را به سمت دره جوزک ادامه دادیم . از روستای دزدک تا دره جوزک پاکوب مشخصی وجود ندارد . پس از یک ساعت پیمایش وارد دره جوزک شدیم .از دره جوزک راهی به سمت روستای کوهمیان وجود دارد که با نیم ساعت پیمایش می توان وارد جاده جنگلبانی کوهمیان شد. سرچشمه آبشار جوزک در انتهای این دره و در منطقه ملچشمه بالای جاده کوهمیان می باشد . ساعت 2 بعدازظهر از مسیر بالای آبشار جوزک به سمت نیلبرگ حرکت نمودیم و در ساعت 4 بعدازظهر به نیلبرگ رسیدیم . مسافت این مسیر 14 کیلومتر و زمان با گام متوسط بین 5 الی 7 ساعت می باشد . پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب
ما را در سایت پیمایش مسیر میغان به الستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 25 تاريخ : پنجشنبه 16 شهريور 1402 ساعت: 2:47

روز جمعه 20 مرداد 1402 ساعت 4 صبح از گنبدکاووس به سمت روستای ترسه در شهرستان مینودشت حرکت نمودیم . ساعت 5.30 صبح به روستای ترسه رسیدیم . قرار بر این بود که راهنمای ترسه به بوقوتو از مسیر تیرسنگ باشم . تیرسنگ ؛ نام یک چشمه در قسمت جنوب شرقی ترسه و بین قله تماشاگر و خط الراس بوقوتو است . از ترسه تا قله بوقوتو از مسیر تیرسنگ نزدیک به 9 کیلومتر می باشد . این مسیر تا نزدیکی چشمه تیرسنگ دارای پاکوبی مشخص بوده و بعد از چشمه یک شیب 20 الی 30 درچه شن اسکی به فاصله حدود 400 متر شما را تا نزدیکی دو راهی تخت نعمت و شاخک بین مرکوه و قله هدایت می نماید .در این فصل چشمه های مسیر کم آب بودند و ما در بین مسیر در کنار چشمه ها استراحت نمودیم . ساعت 11 صبح به قله بوقوتو رسیدیم و ناهار را در تخت نعمت صرف کردیم . از همان مسیر رفت ؛ به سمت روستای ترسه برگشتیم . ساعت 7 شب زمان رسیدن ما به شهرستان گنبد بود . شرکت کنندگان :آقایان : علی شاه محمدی ( راهنمای مسیر ) - احمد کولف ( مسئول فنی ) - بختیاری - پسرکلو - شیردل ( سرپرست گروه همنورد سلام ) - هادی نوروزی ( عقبدار ) - سعید منتظری - امانی - کلبادی خانم ها : دکتر لیلی اسلامی - ناب - سوسرایی ( جلودار ) - میرزاخانی - خشنودی پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 29 تاريخ : چهارشنبه 25 مرداد 1402 ساعت: 11:36

با سلام و عرض احترام ....اولین نشست کوهنویسان در تاریخ 23 خرداد 1384 در پناهگاه کوهستانی پلنگ چال برگزار گردید . در سال 1385 با تصمیمات و هماهنگی بین وبلاگ نویسان کوه و طبیعت آن سال ها ؛ همایش سالیانه کوهنویسان به نام صعود قلم جهت تبادل افکار و ترویج فرهنگ کوهنویسی ؛ معرفی جادبه ها و مناطق گردشگری کشور ؛ معرفی و آشنایی با کوهنویسان کشور ؛ تا به امروز برگزار گردید . در سالهای متمادی صدها کوهنورد و کوهنویس از سراسر کشور در صعود های قلم با یک شعار مشترک شرکت نمودند و هجدهمین صعود قلم هم در 20 و 21 اردیبهشت 1402 در منطقه سی سخت اجرا شد ....با پیشرفت فضای مجازی ؛ چراغ وبلاگ های کوه و طبیعت به سمت خاموشی رفت و سالن های همایش جای یک برنامه ساده و کمپ های شبانه طبیعت را گرفت ...بعد ها خیلی از کوهنوردان با واژه صعود قلم آشنا شدند و با تصمیمات مدیران صعود قلم در دوره های بعد حضور کوهنوردان در برنامه های قلم و با تغییرات در پیمان نامه قلم در کنار کوهنویسان بلامانع شد ...برنامه ریزی همایش صعود قلم ؛ کار بزرگی است و برای اجرای یک همایش صحیح قلم به صورت موفقیت آمیز ؛جلسات متوالی و مهم جهت انتخاب یک میزبان ؛ بین اعضای هیئت مدیره انجام میگیرد . ماه ها بین اعضای هیئت اجرایی صعودقلم و میزبان ها برای انجام یک برنامه سالن و طبیعت جلسات برگزار میگردد تا یک برنامه در یک زمان مشخص اجرا شود .در این جلسات هیئت اجرایی از میزبانان ؛ آنها را نسبت به اهداف مهم خود آگاه نموده و تلاش می نماید تا میزبان یک همایش خوب و منسجم را در یک منطقه از کشور برگزار نماید . اعضای هیئت اجرایی بارها قبل از برنامه صعود قلم نسبت به مدیریت و سرپرستی صحیح ؛ نظم ؛ احترام به شرکت کنندگان ؛ پذیرش مهمانان و محل اسکان ؛ هزینه های پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب
ما را در سایت پیمایش مسیر میغان به الستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 29 تاريخ : يکشنبه 15 مرداد 1402 ساعت: 12:28

مهم ترین موضوع در پیمایش های کویر که باید به آن توجه داشت ؛ بارش کم باران می باشد .شما بدون آب نمی توانید در مناطق گرم تا ساعتی زنده بمانید و خطر بی آبی در کمین شما است .موضوع مهم قبل از ورود به کویر این هست :چقدر شما آب داید ؟سایر منابع آبی در منطقه کجا هستند ؟مدیریت آب قبل از اجرای برنامه را می دانید ؟آیا طرز تهیه آب را در صورت گم شدن می دانید ؟ پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 63 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 22:11

خاک پیرزن روستای خوش آب و هوا در دهنه زرین گل از شهرستان علی آباد  واقع در استان سرسبز گلستان می باشد . در کنار این روستای قدیمی ؛ چشمه ها و آبشارهای متعددی وجود دارد . آبشار خاک پیرزن به علت نزدیکی به این روستا دسترسی آسانی دارد . زمان پیمایش این آبشار حدود یک ساعت و مسیر این آبشار دارای شیب ملایم و مناسبی برای گردشگران می باشد . موقعیت :عرض جغرافیایی 36 درجه – 51 دقیقه – 46.83 ثانیهطول جغرافیایی 55 درجه -0 دقیقه -30.77 ثانیه پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب
ما را در سایت پیمایش مسیر میغان به الستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 168 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 22:11

کرنگ کفتر روستایی از توابع بخش گالیکش شهرستان مینودشت استان گلستان ایران می باشد . این روستا در دهستان قراولان و در فاصله ۳ کیلومتری مرکز این دهستان یعنی روستای آق قمیش قرار دارد. این روستا در مسیر جاده گرگان به بجنورد و در ۱۷ کیلومتری شرق گالیکش و در سه کیلومتری جاده اصلی گلستان – مشهد واقع شده است . مجموعه آبشارهای کرنگ کفتر در 2 کیلومتری روستا واقع می باشند . برای دیدن آبشارهای زیبای کرنگ کفتر از راهنمای محلی استفاده نمایید .  پیمایش مسیر میغان به الستان...ادامه مطلب

برچسب : نویسنده : alishahmohammadi56 بازدید : 94 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 22:11